قهوه چطور به آمریکا رسید

در سال ۱۷۱۴ شهردار آمستردام درخت قهوه‌ی جوانی را به‌عنوان هدیه به شاه لویی چهاردهم فرانسه بخشید. شاه لویی نیز دستور داد تا آن درخت را در باغ گیاه‌شناسی سلطنتی بکارند. در سال ۱۷۲۳ یک افسر نیروی دریایی این کشور به نام گابریل دکلو  به جوانه‌ای از این درخت پادشاه دست پیدا می‌کند.

نگاهی به تاریخ قهوه[1]

قسمت چهارم

 

قهوه چگونه به آمریکا رسید؟

در سال ۱۷۱۴ شهردار آمستردام درخت قهوه‌ی جوانی را به‌عنوان هدیه به شاه لویی چهاردهم فرانسه بخشید. شاه لویی نیز دستور داد تا آن درخت را در باغ گیاه‌شناسی سلطنتی بکارند. در سال ۱۷۲۳ یک افسر نیروی دریایی این کشور به نام گابریل د کلو[2] به جوانه‌ای از این درخت پادشاه دست پیدا می‌کند. او توانست طی سفری پرچالش این جوانه‌ درخت قهوه را صحیح و سالم به جزیره‌ مارتینیک برساند. در این سفر علی‌رغم بدی آب‌وهوا یک بار شخصی خرابکار تلاش کرد تا این گیاه را از بین ببرد؛ اما موفق نشد. سپس دزدان دریایی به کشتی آن‌ها حمله کردند؛ اما خوشبختانه آنان نیز ناکام ماندند.

کاشت این گیاه در جزیره‌ی مارتینیک به حدی موفقیت‌آمیز بود که ۵۰ سال بعد ۱۸ میلیون درخت قهوه در خاک این جزیره روییده بود. نکته‌ی جالب توجه در این باره این است که آن جوانه‌ی اولیه، به نوعی گیاه مادر تمامی درختان قهوه‌ای است که امروزه در جزایر کارائیب، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی می‌رویند.

قهوه برزیلی که امروزه شهره عالم است، مدیون شخصی به نام فرانسیسکو د ملو[3] است. او از سوی امپراتوری گویان فرانسه در جنوب قاره‌ی آمریکا به مارتینیک فرستاده شده بود تا از پادشاهی این کشور چند عدد تخم درخت قهوه دریافت کند. اما پادشاه علاقه‌ای به این کار نشان نداد و هیچ تخم قهوه‌ای به او نداد. از قضای روزگار، همسر پادشاه که از جمال فرانسیسکو خوشش آمده بود، پیش از ترک جزیره دسته‌گلی به او می‌دهد که در آن چندین تخم قهوه مخفی شده بود. همان چند تخم درخت قهوه برای به راه انداختن این تجارت میلیارد دلاری امروز کفایت می‌کرد.

 گابریل دکلو و جوانه‌ درخت قهوه‌‌‌

درختان قهوه که عمدتاً در مناطق استوایی کاشته شدند، برخی خیلی زود به ثمر نشستند و برخی زود از میان رفتند. با رونق کشت و تجارت قهوه کشورهای زیادی بر پایه‌ آن ظهور پیدا کردند. در اواخر قرن ۱۸ میلادی قهوه تبدیل به پرسود‌ترین صادرات کشورهای آمریکای جنوبی شده بود. پس از نفت، قهوه پررونق‌ترین تجارت جهان است.

 

 نگاهی به تاریخ قهوه - قسمت اول

نگاهی به تاریخ قهوه - قسمت دوم

نگاهی به تاریخ قهوه - قسمت سوم

 

[1] برگرفته از National Coffee Association of U.S.A., Inc.

[2] Gabriel de Clieu

[3] Francisco de Melo Palheta

 

این مقاله به همت آقای مهراب جوزی برای انتشار اختصاصی در کافه بلاگ تی کافه، ترجمه و گردآوری شده است. شما نیز میتوانید مطالب اختصاصی خود در ارتباط با چای و قهوه را جهت انتشار به نام خود، به آدرس my@teacoffee.ir  ارسال نمایید.