از بذر تا فنجان قهوه

قهوه‌ای که هر روز از آن لذت می‌برید، راه زیادی را پیموده تا به فنجان شما برسد. بذر قهوه از زمان کاشته شدن، تا زمانی که به شکل دانه‌های آماده به دست شما برسد، ۱۰ مرحله اساسی را پشت سر می‌گذارد. در مقاله حاضر، مراحل اول و دوم را به‌تفصیل به شما معرفی می‌کند.

از بذر تا فنجان در ۱۰ مرحله[1]

قسمت اول

قهوه‌ای که هر روز از آن لذت می‌برید، راه زیادی را پیموده تا به فنجان شما برسد. بذر قهوه از زمان کاشته شدن، تا زمانی که به شکل دانه‌های آماده به دست شما برسد، ۱۰ مرحله اساسی را پشت سر می‌گذارد. در مقاله حاضر، تی‌کافه این ۱۰ مرحله را به‌تفصیل به شما معرفی می‌کند.

مرحله اول: کاشت

دانه قهوه در واقع همان بذر قهوه است. بذر قهوه پس از خشک شدن، بو داده شدن و آسیاب شدن آماده استفاده در انواع دستگاه‌های قهوه‌ساز است. اما اگر این فرآیندهای گفته‌شده روی آن انجام نشود، می‌توان از همان دانه قهوه به‌جای بذر استفاده کرد و در خاک کاشت، تا دوباره یک درخت قهوه از آن پدید آید.

عموماً بذر قهوه را در سایه گلخانه‌های مسقف می‌کارند. بذر کاشته شده را به دور از روشنایی خورشید به‌قدری آبیاری می‌کنند تا نیروی لازم برای کاشت دائمی در زمین را پیدا کنند. کاشت آن‌ها در زمین‌های خارج از گلخانه معمولاً در فصول پرباران‌تر انجام می‌شود تا گیاه به هنگام ریشه زدن از نهایت رطوبت خاک بهره کافی ببرد.

از بذر تا فنجان قهوه

مرحله دوم: برداشت گیلاس‌های قهوه

بسته به نوع بذر کاشته شده، معمولاً ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد تا درخت قهوه تازه کاشته شده میوه دهد. میوه درخت قهوه را گیلاس قهوه می‌نامند. هنگامی که گیلاس‌های قهوه به رنگ قرمزِ روشن درآیند، آماده برداشت هستند.

معمولاً برداشت عمده قهوه سالی یک بار انجام می‌شود. در برخی کشورها مانند کلمبیا درخت‌ها سالی دو بار میوه می‌دهند. در این صورت سالیانه یک برداشت اصلی و یک برداشت دوم انجام می‌شود.

از بذر تا فنجان قهوه

در بیشتر کشورها، برداشت قهوه با دست و توسط کارگران در شرایطی بسیار دشوار انجام می‌شود. امروزه در برخی نقاط مانند مزارع کشور برزیل که صاف و مسطح و انبوه هستند، برداشت‌ها به‌صورت ماشینی هم انجام می‌شود. میوه‌های قهوه چه با دست چیده شوند چه با ماشین، می‌بایست به یکی از دو روش زیر انجام شوند.

برداشت نواری[2]: در این نوع برداشت تمام گیلاس‌های درختان قهوه به‌یک‌باره چیده می‌شود. این روش هم با دستگاه و هم با دست قابل اجرا است.

از بذر تا فنجان قهوه

برداشت گزینشی[3]: در روش برداشت گزینشی فقط گیلاس‌های کاملاً رسیده، چیده می‌شوند و باقی گیلاس‌ها در روی شاخه باقی می‌مانند. در این روش کارگران هر هشت تا ده روز به مزارع قهوه می‌روند و گیلاس‌های رسیده را برداشت می‌کنند. از آنجایی که این روش بسیار پرهزینه و پرزحمت است و نمی‌توان از ماشین استفاده کرد، فقط در برداشت دانه عربیکای بسیار مرغوب کاربرد دارد.

یک کارگر حرفه‌ای مزرعه قهوه می‌تواند روزانه بین ۴۵ تا ۹۰ کیلو گیلاس قهوه برداشت کند. این مقدار برابر با ۹ تا ۱۸ کیلو دانه قهوه قابل استفاده است. محصولی که کارگران می‌چینند، روزانه به‌دقت وزن می‌شود و بر اساس همان وزن مزد دریافت می‌کنند.

 

[1] http://www.ncausa.org/About-Coffee/10-Steps-from-Seed-to-Cup

[2] Strip Picked

[3] Selectively Picked

این مقاله به همت آقای مهراب جوزی برای انتشار اختصاصی در کافه بلاگ تی کافه، ترجمه و گردآوری شده است. شما نیز میتوانید مطالب اختصاصی خود در ارتباط با چای و قهوه را جهت انتشار به نام خود، به آدرس my@teacoffee.ir  ارسال نمایید.