طرز تهیه قهوه فرانسه[1]

 

عموماً آن قهوه‌ای که در کافی‌شاپ‌های ایران به قهوه فرانسه معروف شده است، از دو طریق و با دو ابزار متفاوت دم‌آوری می‌شود. هر دو این روش‌ها هم در خانه به‌راحتی قابل اجرا است. برای دم‌آوری قهوه به شیوه فرانسه نیاز به یک دستگاه فرنچ‌پرس[2] (به قهوه پیستونی هم مشهور است) یا یک دستگاه قهوه‌ساز قطره‌ای[3] دارید. این دستگاه‌ها قیمت خیلی گرانی ندارند و به‌وفور در بازار ایران یافت می‌شوند.

طرز تهیه قهوه فرانسه یا فرنچ‌پرس:

قهوه‌ای که با فرنچ‌پرس دم می‌کشد، بسیار قوی و غلیظ است. این قهوه تنها در کمتر از ۵ دقیقه آماده نوشیدن می‌شود. همچنین بهتر است بلافاصله پس از دم کشیدن، آن را میل کنید تا بیش از اندازه نیاز دم نکشد؛ چون خیلی تلخ می‌شود.

  1. به مقدار ظرفیت دستگاه فرنچ‌پرس‌تان آب بجوشانید.

 

 طرز تهیه قهوه فرانسه

  1. هنگامی که آب در حال جوشیدن است،‌ دانه‌های قهوه را بسابید. چنانچه قهوه سابیده می‌خرید، توجه داشته باشید که دانه‌ها نباید خیلی ریز سابیده شده باشند؛ وگرنه هم از توری دستگاه عبور می‌کنند و هم قهوه‌تان تلخ می‌شود. بهتر است نسبت قهوه به آبی که درون فرنچ‌پرس می‌ریزید، ۱ به ۱۰ باشد. یعنی در ازای ۳۰۰ میلی‌لیتر آب از ۳۰ گرم قهوه سابیده شده استفاده کنید.

 طرز تهیه قهوه فرانسه

  1. قهوه سابیده شده را درون فرنچ‌پرس بریزید. سپس دو برابر مقدار قهوه آب داغ به آن اضافه کنید. یعنی اگر ۳۰ گرم قهوه دارید، ابتدا ۶۰ میلی‌لیتر آب به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که آب نباید در نقطه جوش باشد؛ داغ باشد، کافی است.

 طرز تهیه قهوه فرانسه

  1. آنگاه با قاشقی ترجیحاً چوبی به‌آرامی هم بزنید و حدود ۳۰ ثانیه صبر کنید تا قهوه خود را باز کند.

 

 طرز تهیه قهوه فرانسه

  1. سپس ادامه آب را اضافه کنید و در فرنچ‌پرس را بگذارید. اما صافی فرنچ‌پرس را تا زمانی که قهوه کاملاً دم نکشیده است، به پایین فشار ندهید.

 طرز تهیه قهوه فرانسه

  1. بعد از ۴ دقیقه قهوه فرانسه شما آماده است. فیلتر را خیلی آهسته به پایین فشار دهید. به این کار پرس کردن می‌گویند. اگر فیلتر خیلی راحت و با سرعت به پایین رفت، یعنی آسیاب دانه قهوه شما خیلی درشت است. اگر پیستون خیلی سفت بود، بدانید که به آسیاب درشت‌تری نیاز دارید.

حواستان باشد که بلافاصله پس از پرس کردن، قهوه را درون فنجان بریزید. اگر قهوه به همان حالت باقی بماند، بیشتر دم می‌کشد و عطر و طعم دلپذیر خود را از دست می‌دهد.

 

طرز تهیه قهوه فرانسه با دستگاه قهوه‌ساز قطره‌ای[4]:

کار با دستگاه‌های قطره‌ای بسیار آسان است. ابتدا باید محفظه آب دستگاه را با مقدار آبی که نیاز دارید پر کنید. ترجیحاً از آب فیلتر شده و سرد استفاده کنید. روی اکثر مخزن‌های آب خط یا نشان‌گری وجود دارد که حجم مناسب آب برای تعداد فنجان‌ها را مشخص می‌کند. سپس قهوه سابیده شده را به مقدار مورد نیاز درون مخزن قهوه که معمولاً در قسمت بالایی دستگاه قرار دارد بریزید.

برخی از دستگاه‌ها درون محفظه قهوه فیلتری فلزی دارند. چنانچه دستگاه شما فاقد این فیلتر است، باید از فیلتر کاغذی استفاده کنید. توجه داشته باشید که دانه‌ها نباید خیلی درشت سابیده شده باشند. هرچه دانه‌ها ریزتر باشند، قهوه غلظت بیشتری خواهد داشت. مقدار قهوه‌ای هم که استفاده می‌کنید، باید نسبت ۱ به ۱۰ داشته باشد. یعنی به ازای ۳۰۰ میلی‌لیتر آب از ۳۰ گرم قهوه استفاده کنید. اگر قهوه‌ای قوی‌تر می‌خواهید، می‌توانید بنا بر سلیقه خودتان مقدار قهوه را افزایش دهید.

 

 

 طرز تهیه قهوه فرانسه

 

 

 

[1] برگرفته از وبسایت: https://bluebottlecoffee.com/preparation-guides/french-press

[2] French press

[3] Drip brewing, ،filtered coffee یا pour-over

[4] برگرفته از وب‌سایت: http://cookingequipment.about.com/video/How-to-Use-a-Drip-Coffee-Machine.htm

این مقاله به همت آقای مهراب جوزی برای انتشار اختصاصی در کافه بلاگ تی کافه، ترجمه و گردآوری شده است. شما نیز میتوانید مطالب اختصاصی خود در ارتباط با چای و قهوه را جهت انتشار به نام خود، به آدرس my@teacoffee.ir  ارسال نمایید.